Osa 11. Fear finds the Way
Iltapäivä oli sujunut mukavasti Shinean päästyä takaisin kotiin. Hän oli kävellyt isänsä kanssa kartanon pihapiirissä catronaiden kanssa. Karm oli silminnähden nauttinut liikkumisesta oman mielensä mukaan, ilman pyörätuolin asettamia rajoitteita. Shinea oli varma, että mikäli pihalla olisi ollut sateen jäljiltä lätäköitä, Karm olisi käynyt niissä hyppimässä kuin pahankurinen kakara. Ajatus oli hymyilyttänyt naista suunnattomasti.
Ilta oli sujunut rauhallisissa ja hyväntuulisissa merkeissä. Isä ja tytär olivat tehneet yhdessä ruokaa, kattaneet illallisen takapihan terassille ja jutelleet siitä miten Karmin kuntoutuminen etenisi jatkossa.
Shinea oli tuntenut harteilleen kasautuneen painon hellittävän. Hänen ei tarvitsisi enää selviytyä kaikesta yksin.
”Eräs opiskelukaveri tulee muuten viikonlopuksi kylään.” Shinea sanoi isälleen, kun muisti asian illalla sohvan pohjalla lojuessaan.
”Mukavaa.” Karm hymähti. ”Mitä ajattelitte tehdä?”
”Pitää pyjamabileet.” Shinea vastasi virnistäen.
”Ettekö te ole vähän vanhoja sellaiseen?” Karm kysyi huvittuneena.
”Tässä iässä se tarkoittaa sitä, että jauhamme paskaa ja tuhoamme muutaman pullollisen viiniä samalla.” Shinea virnisti.
”Mies vai nainen?” Karm kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen.
”Nainen, enkä ymmärrä, että mitä väliä sillä olisi vaikka kyseessä olisikin mies.” Shinea vastasi virnistäen.
”En minä aio päästää ketään tuntematonta juippia huoneeseesi nukkumaan.” Karm tuhahti.
”Minä taidan olla jo sen ikäinen, ettei sinulla ole asiaan juurikaan sananvaltaa.” Shinea kiusasi hymynkare huulillaan. ”Ethän sinä tiedä sitäkään, millaisia juippeja minun sängyssäni nukkui kun asuin Dryassa. Sitäpaitsi, eihän se sitä sano, että housut pysyisivät jalassa, vaikka yövieras onkin nainen.”
Karmin hämmentynyt katse viipyi sen verran pitkään Shinean kasvoissa, että tämä alkoi nauraa.
”Älä näytä noin huolestuneelta.” Tytär sanoi naurunsa lomasta. ”Minä vain kiusaan sinua.”
Karm heitti häntä sohvatyynyllä.
”Saakelin kakara, tuolla tavalla pidät pilkkanasi vanhaa isääsi.” Mies tuhahti. Shinea heitti sohvatyynyn takaisin huvittunut ilme kasvoillaan ja nousi sohvalta.
”Hipsin ylös, aion jutella vielä hetken kavereiden kanssa.” Hän sanoi ja suuntasi kulkunsa yläkertaan.
”Hyvää yötä, Shinea.” Karm toivotti.
”Hyvää yötä, iskä.” Shinea vastasi.
Hän kipitti portaat yläkertaan ja lukittautui huoneeseensa. Hän heittäytyi sängylleen ja avasi läppärinsä. Nainen napautti pikaviestinohjelman päälle ja kirjoitti nopeasti viestin.
”Ehditkö jutella?”
Hän lähetti viestin ja jäi odottamaan vastausta. Pian ohjelma alkoi hälyttää saapuvan videopuhelun merkiksi. Shinea otti sen vastaan ja pian ruudulle ilmestyi puolialaston Lita.
”Hei!” Lita tervehti, huomaten saman tien mustelman ystävänsä kasvoissa. ”Mitä ihmettä sinulle on sattunut?”
”Herätin isän toissapäivänä, kun hän näki painajaisia.” Shinea huokaisi vastaukseksi. ”Hän ei tunnistanut minua, luuli ilmeisesti henkilöksi, joka häntä painajaisissa piinasi. Sen seurauksena heilahti nyrkki... isä oli siitä hyvin pahoillaan.”
”Kuulostaa kurjalta. Onneksi ei sattunut pahemmin.” Lita sanoi myötätuntoisesti. ”Oletko muutoin kunnossa?”
”Joo, olen kyllä.” Shinea vastasi. ”Isä muuten kävelee taas.”
”Hienoa!” Lita hymyili. ”Mahtaa helpottaa monia asioita?”
”Helpottaa kyllä, hän on käynyt tänään catronaiden kanssa ulkona ja on selkeästi pirteämpi, sekä vähemmän kärttyisä.” Shinea vastasi huojentunut hymy huulillaan. ”Ja tuntuu jälleen, että voin vihdoin keskittyä myös itseeni ja siihen, mitä minä haluan. Mistä muuten mieleeni, että isä pudotti aikamoisen pommin eilen... Mutta haluaisin keskustella siitä ennemmin viikonloppuna.”
”Uteliaisuuteni ainakin heräsi, joten olen pelkkänä korvana, kun pääsen sinne.” Lita totesi. ”Joko sinä suunnittelet paluuta opintojen pariin?”
”En vielä, eikä minua oikeastaan juuri nyt edes houkuta palata koulun penkille...” Shinea vastasi mietteliäänä.
”Etköhän sinä sopivan ratkaisun keksi.” Lita hymähti. ”Päättätyöni alkaa olemaan kirjoittamista vaille valmis ja minun ei tarvitse notkua enää kauaa Dryassa, joten olen muuttamassa Karnassokseen vuodenvaihteeseen mennessä.”
”Wau!” Shinea iloitsi ystävänsä puolesta. ”Iso muutos, kun vertaa Dryaan.”
”Onhan se, toisaalta olen kasvanut suurkaupungin sykkeessä ja myös kaivannut sinne koko sen ajan, jonka olen asunut Dryassa.” Lita totesi mietteliäänä. ”Samalla ehdin nähdä Meronia useammin.”
”Miten teillä menee?” Shinea kysyi hymyillen. Hänestä oli edelleen outoa, että joku oli onnistunut kietomaan Litan pikkusormensa ympärille, mutta ilmeisesti Meron oli sen tempun tehnyt.
”Paremmin kuin hyvin, mitä nyt yhteinen aika on ollut vähän kortilla etäisyyksien ja töiden takia. Luultavasti kannan kamani hänen luokseen muuttaessani Karnassokseen, mutta hän on pitkiä jaksoja töissä, joten ei ehditä näkemään joka päivä...” Lita vastasi. ”Entäs sinä ja Harom?”
”Sinä tiedät kyllä, että olemme vain kavereita...” Shinea vastasi punastuen. Hän oli viestitellyt ja soitellut Haromin kanssa jonkin verran, joutuen kerta toisensa jälkeen myöntämään itselleen, että oli mieheen todella ihastunut.
”Ehkäpä siitä kuitenkin kehkeytyy vielä jotain.” Lita härnäsi hymyillen.
Shinea kohautti hartioitaan mietteliään näköisenä.
”Ehkä... En tiedä.” Hän sanoi hiljaa. ”Kaikki pariutumiseen liittyvä kuulostaa edelleen kovin kaukaiselta tällä hetkellä.”
”Älä viitsi, kyllä minä näen millaiseksi sinä menet, kun Harom edes otetaan puheeksi.” Lita virnisti. ”Sitäpaitsi, pikku sutinat tekisivät sinulle hyvää.”
”En halua hätäillä asian kanssa.” Shinea perusteli omaa kantaansa.
”Se sinulle sallittakoon ja toisaalta myös fiksu tapa lähestyä asiaa.” Lita myönsi. ”Mutta muru kuule, minun täytyy alkaa valmistautua töihin lähtöön. Jutellaan viikonloppuna kunnolla.”
”Kuulostaa suunnitelmalta.” Shinea hymyili. ”Palaillaan.”
Videopuhelu katkesi Litan hyvästien jälkeen ja Shinea jäi miettimään Haromia, päättäen laittaa miehelle vielä viestin, vaikka kello olikin jo aika paljon.
Ei kulunut montaakaan minuuttia, kun Harom vastasi hänelle. Shinea tunsi hymyilevänsä kuin idiootti miehen vastausviestin nähdessään. Hän oli suunnitellut menevänsä ajoissa nukkumaan, mutta aikaa vierähti keskustelun lomassa silti useampi tunti, ennen kuin hän malttoi toivottaa miehelle hyvää yötä. Shinea hymyili muikeasti painaessaan päänsä tyynyyn ja myönsi itselleen, että parisuhde Haromin kanssa alkoi kuulostaa hyvin kutkuttelevalta ajatukselta. Ehkä etäsuhteen voisi saada toimimaan...
Shinea seisoi kartanon takapihalla odottaen isäänsä. Rua ja N’ida odottivat hänen kanssaan, katsellen odottavan tarkkaavaisina vuoroin talon takaovea ja vuoroin Shineaa. Karm astui ulos ja asteli tyttärensä viereen hieman epävarman näköisenä, katsellen takapihalta avautuvaa näkymää metsään. Hän oli kyllä liikkunut kuntonsa sallimissa rajoissa edellisten viikkojen aikana kun jalat olivat alkaneet jälleen toimia, mutta nyt hän aikoi ensimmäistä kertaa astua kartanon takaisiin metsiin ja jo pelkkä ajatus hermostutti häntä. Mitä jos jalat lakkaisivat kantamasta..?
”Hyvin se menee.” Shinea sanoi rohkaisevasti ja lähti astelemaan kohti metsänrajaa catronait kannoillaan. Karm seurasi perässä askeleet tunnustelevina, miettien jaksaisiko kävellä reitin, jonka oli yhdessä Shinean kanssa suunnittellut. Kesken matkaa voisi tietysti pysähtyä aina lepäämään, mutta kyllä se ylpeyteen kolhuja tekisi. Ainakin alkumatka sujui hyvin, jalat kantoivat ja mihinkään ei sattunut.
Rua ja N’ida viilettivät puuston seassa, juosten Shinean ja Karmin välillä, telmien keskenään ja vahtien, että molemmat perheenjäsenet pysyivät matkassa. Shinea hidasti hienovaraisesti askeleitaan kävelläkseen samaa tahtia isänsä kanssa. Kumpikaan ei puhunut mitään ja hiljaisuudessa he astelivat metsäpolkuja pitkin. Karm ajatteli kaikkia niitä kertoja, kun oli viettänyt aikaansa metsien uumenissa Elaran kanssa, miltä tämä oli näyttänyt auringon valon siilautuessa puiden oksien läpi ja saanut naisen ruskeat hiukset hohtamaan lähes taianomaisesti. Shinean ohjatessa Ruaa hän muistutti eleiltään äitiään niin paljon, että Karmin sydäntä kivisti.
Tytär nauroi catronaiden temmellykselle vapautuneesti, kun ne lähtivät jälleen yhdessä juoksemaan puiden sekaan. Shinea vilkaisi isäänsä, joka yritti kiireesti peitellä surullisen ilmeen kasvoiltaan. Karm tunsi syyllisyyden pistoksen, kun tyttären ilme muuttui hetkessä iloisesti huolestuneeksi.
”Onko kaikki hyvin?” Shinea kysyi.
”Muistutat vain niin kovin paljon äitiäsi...” Karm vastasi hiljaa.
Shinea pysähtyi paikoilleen, katsoi isäänsä hetken totisena ja virnisti sitten huvittuneena, kasvoillaan ilme joka pyyhki Elaran hetkessä Karmin mielestä.
”Varmasti muistutankin, mutta haluaisin huomauttaa, että olen edelleen ihan omanlaiseni katastrofikeskittymä.” Tytär sanoi, lähtien astelemaan eteenpäin polkua pitkin. ”Noniin, kääkkä. Töppöstä toisen eteen tai tulee pimeää ennen kuin päästään takaisin kotiin.”
Karm katsoi lapsensa perään äimistyneenä. Omalla omalaatuisella tyylillään Shinea oli onnistunut jälleen pudottamaan isänsä maan pinnalle ja heittämään persoonansa tämän silmille. Rua tuijotti Karmia, karvaisella naamallaan samaan aikaan hyvin ymmärtäväinen ja huvittunut ilme, kuin yrittäen sanoa, että ymmärsi hyvin miltä Karmista tuntui. Eläin lähti liikkeelle, puskien ohimennen Karmin jalkaa, jolkotellen sen jälkeen Shinean perään. Karm seurasi päätään puistellen perässä.
He palasivat lopulta kartanolle ja jäivät takapihan terassille istumaan Shinean haettua keittiöstä molemmille juotavaa.
”Millainen fiilis?” Shinea kysyi. Karm kohautti hartioitaan.
”Väsynyt. Myös helpottunut.” Hän vastasi. ”Mutta ainakin tuntuu siltä, että tilanne pikkuhiljaa normalisoituu.”
Shinea hymyili ja rapsutteli jalallaan vieressään makaavaa N’idaa. Hänestäkin alkoi tuntua, että asiat muuttuivat pikkuhiljaa normaalimmiksi.
”Entä sinä?” Karm kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen, havahduttaen Shinean ajatuksistaan.
”Mitä minusta?” Shinea kysyi hämmentyneenä.
”Kaikki on pyörinyt minun toipumiseni ympärillä monta viikkoa.” Karm sanoi. ”En usko, että sinulla on ollut mitenkään helppoa sen jälkeen kun muutit takaisin kotiin. Miten sinä voit?”
Shinea käänsi katseensa auringonlaskuun ja mietti mitä vastaisi.
”En minä tiedä. Olen älyttömän väsynyt ja kulkenut kuin sumussa... Mutta kyllä tämä tästä. Asiat järjestyy kyllä, niin kuin itse sanoit.” Hän sanoi hymyillen pienesti. ”Olen tosi iloinen siitä, että voit paremmin.”
”Shinea, minulle on merkinnyt todella paljon, että tulit takaisin kotiin, sen jälkeen mitä tapahtui...” Karm sanoi. ”Olet hoitanut yksin aivan kaiken, kun minä en ole pystynyt tekemään yhtään mitään.”
”Tietysti minä tulin.” Shinea sanoi. ”Ei minulla ole enää kuin sinut ja Phobos. En halua menettää kumpaakaan teistä.”
”Tiedän. Etkä menetäkkään, jos se on minusta kiinni.” Karm sanoi.
Shinean viestin piipitti saapuvan puhelun merkiksi. Soittaja oli Lita.
”Hei, joko olet Wanyassa?” Shinea kysyi puhelun avaukseksi.
”Olen!” Lita vastasi. ”Ja siihen liittyen, kurssille tuli yksi peruutuspaikka sairastapauksen vuoksi, haluatko tulla?”
”Kuinka kiire minulla on ja mitä minä tarvitsen mukaan?” Shinea kysyi vilkaisten kelloa. Ajomatka Dryaan kestäisi liikenteestä riippuen paristakymmenestä minuutista puoleen tuntiin.
”Tunnin päästä pitäisi olla paikalla ja varusteista sanoisin, että helpoimmalla pääset, jos pukeudut sortseihin ja treenitoppiin.” Lita vastasi.
”Laita minulle osoitetiedot, niin ilmestyn paikalle.” Shinea totesi.
”Osaatko sanoa, kuinka kauan sinulle menee?” Lita kysyi.
”Maksimissaan kolme varttia.” Shinea vastasi.
”Selvä! Nähdään kohta!” Lita totesi ja puhelu katkesi. Shinea kipitti portaat ylös huoneeseensa, pakkasi itselleen sopivat kamat mukaan treenikassiin ja asteli ulos huoneestaan.
”Iskä!” Shinea huusi kipittäessään portaat alas.
”No?” Karm huusi takaisin. Ääni kuului melko vaimeasti ja Shinea paikallisti isänsä takapihan terassilta, missä tämä istui Rua jaloissaan harjaten ja nyppien kissapedosta irtoavia karvatuppoja. Mustaa ja tummanharmaata karvaa tuntui olevan toisen catronain verran jo kaksikon ympärillä, eikä Rua näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä tilanteeseensa. Sen ilme oli hapan ja korvat luimussa, mutta se ei pullikoinut vastaan hoitotoimenpiteiden aikana. N’ida makasi kauempana terassilla katsellen lajikumppaninsa kokemaa nyppimistä huolestuneena. Se piti harjaamisesta vielä vähemmän kuin Rua ja tiesi harvinaisen hyvin olevansa seuraavana vuorossa.
”Lähden käymään Wanyassa.” Shinea sanoi. ”Lita ilmoitti, että joku tanssikurssin osallistuja on sairastunut ja yksi paikka on vapaana, joten otan tilaisuuden vastaan ja täytän vapautuneen paikan.”
”Selvä.” Karm hymähti vastaukseksi.
”Älä sitten jätä niitä karvatuppoja ulos, kun saat tuon työmaan valmiiksi. Tuuli levittää ne muuten pitkin poikin pihalle.” Shinea virnisti.
”Ei tästä näytä tulevan loppua ollenkaan.” Karm tuhahti. ”Ja jos jollain ilveellä saan Ruan irtokarvattomaksi, N’ida täytyy vielä harjata.”
”Onneksi tuota ei tapahdu kuin pari kertaa vuodessa.” Shinea lohdutti.
”Siinä on pari kertaa liikaa.” Karm murahti tympääntyneenä. ”Aja varovasti.”
”Joojoo.” Shinea hymähti ja asteli ulkokautta aluksensa luo, lähtien ajamaan kohti Wanyaa.
Shinea seikkaili hetken Wanyassa etsien oikeaa osoitetta ja löysi lopulta kohtuullisen vaivattomasti perille. Hän parkkeerasi aluksensa ja soitti Litalle, joka lupasi tulla tanssistudion aulaan vastaan. Shinea asteli sisään treenikassi olallaan. Lita kipitti vastaan ja naiset halasivat toisiaan tiukasti, sillä he eivät olleet nähneet toisiaan pitkään aikaan.
”Oliko ikävä?” Shinea piruili hymyillen ystävälleen.
”Oli.” Lita vastasi. ”Ei viestimen välillä jutteleminen tai videopuhelut ole sama asia, kuin paikallaolo.”
”Ei olekaan.” Shinea myönsi, lähtien kävelemään Litan vieressä kohti pukuhuoneita, vaihtaakseen vaatteensa. Keskustelunaiheet pomppivat nopeasti asiasta toiseen, kaksikon kiriessä kiinni läpikäymättömiä puheenaiheita.
”Ehditään vetää venyttelyt ennen tunnin alkua.” Lita totesi kaksikon marssiessa pukuhuoneesta harjoitustilaan Shinean vaihdettua vaatteensa. Shinea pysähtyi oven suuhun tajutessaan osallistuvansa tankotanssikurssille.
”Et sitten viitsinyt mainita, että millaisesta tanssista on kyse.” Nainen puuskahti. Hän oli ihan varma, että mätkähtäisi tangolta alas ja nolaisi itsensä kurssin aikana.
”Sori.” Lita naurahti. ”Ajattelin, että minun harrastukseni tuntien tanssikurssin sisältö olisi ollut aika selvä asia. Eikä sinun tarvitse huolehtia, tämä on alkeiskurssi ja kenelläkään muulla ei ole ennakkoilmoitusten mukaan kokemusta tankotanssista.”
Shinea kohautti hartioitaan, valitsi itselleen tangon eturivistä ja heitti olallaan kantamansa kassin seinän viereen.
”Mitä haluat tehdä illalla?” Lita kysyi, ohjaten ystävänsä samalla sopivien venytysliikkeiden pariin.
”Juoruta ja juoda pullollisen tai pari viiniä.” Shinea vastasi. ”Edellisestä tyttöjenillasta on ihan liikaa aikaa.”
”Kuulostaa hyvältä.” Lita virnisti.
Ovelle ilmestyi muutama kurssin osallistuja ja Litan oli keskityttävä ohjaajan rooliinsa. Kurssin osallistujat olivat täsmällisiä ja kaikki tanssitangot olivat miehitettyjä joitakin minuutteja ennen kurssin virallista alkamisaikaa.
Lita veti ryhmälleen alkulämmittelyt tankoa apuna käyttäen ja näytti sitten, mitä aikoisi opettaa seuraavien tuntien aikana. Shinea katsoi silmät selällään Litan liikkeitä ja oli aivan varma, ettei ehtisi oppimaan moisia niin lyhyessä ajassa, kuin kurssilla oli käytössään. Samoissa tunnelmissa näyttivät olevan myös muut kurssille osallistuvat, mutta jokainen sai todeta olevansa väärässä. Jokainen heistä kykeni suoriutumaan Litan valitsemasta kurssisisällöstä, toki paljon haparoivammin ja vähemmän sulokkaasti kuin Lita itse, mutta harjoitustilasta poistui pieni laumallinen itseensä hyvin tyytyväisiä naisia, joista suurin osa marssi suoraan tanssistudion asiakaspalvelutiskille tiedustelemaan pitempien kurssien alkamisaikoja ja ilmoittautumismahdollisuuksia.
”Mitä pidit?” Lita kysyi hymyillen ystävältään.
”Joka paikkaa särkee ja olen löytänyt itsestäni lihaksia, joiden olemassaolosta en ole edes tiennyt, mutta minulla oli helkkarin hauskaa.” Shinea vastasi virnistäen. ”En olisi uskonut kiikkuvani tuossa tangossa pää alaspäin ensimmäisellä kerralla, mutta niin minä vain tein.”
”Yksi serkuistani ohjaa tällä studiolla tankotanssikursseja, joten jos haluat jatkaa tämän harrastuksen parissa, suosittelen hänen kurssejaan.” Lita hymähti. ”Hän ohjaa näitä ammatikseen, joten hänen opastuksellaan pääsee luultavasti hyvin eteenpäin.”
”Kuulostaa hyvältä.” Shinea virnisti.
”Käydään vaihtamassa vaatteet ja haetaan sitten jotain juotavaa illaksi.” Lita virnisti. Kaksikko suuntasi pukuhuoneisiin ja vaatteet vaihdettuaan kaupan kautta Wayn sukukartanolle.
”Wau.” Lita hymähti kun Shinea käänsi aluksensa kartanon pihatielle. ”Siistin näköinen lukaali.”
”Kulkenut kuulemma Wayn suvussa ikuisuuden, ennen kuin joku esivanhempi myi sen ylläpitokustannusten vuoksi pois jokunen vuosisata sitten. Isä lunasti sen takaisin Wayn suvun omistukseen, kun YPP:llä alkoi pyyhkiä hyvin.” Shinea vastasi. ”Kun ottaa huomioon, ettei täällä ole aikoihin asunut kuin jokunen Wayn suvun jäsen, kartanon koko tuntuu hiukan liioittelulta. Varsinkin nyt, kun täällä asuu vain minä ja isä.”
”Mutta kelaa millaiset kotibileet teillä voisi pitää.” Lita nauroi.
”Se jälkien siivoaminen ei taas kuulosta yhtään houkuttelevalta.” Shinea hymähti parkkeeratessaan aluksensa. Hän nappasi ostoskassin takapenkiltä ja asteli Lita rinnallaan kartanon portaat ylös ja suoraan pääovista sisään.
”Moi!” Shinea huusi kaksikon päästessä eteiseen. Catronait ampaisivat olohuoneesta eteisen puolelle ja Karm asteli niiden perässä huomattavasti hitaammalla tahdilla. N’ida ja Rua kiehnäsivät Shinean ympärillä ja kiinnittivät sitten huomionsa Litaan, haistellen tämän nopeasti läpi ja todettuaan naisen varsin epäkiinnostavaksi, ne jäivät vähän matkan päähän seuraamaan tilannetta.
”Iskä, tämä on Lita.” Shinea esitteli Litan isälleen. Karmin katse skannasi nopeasti Litan päästä varpaisiin ja takaisin ja mies selkeästi mietti, miten ihmeessä Shinea oli päätynyt Litan kaltaisen naisen kanssa samoihin piireihin. Siinä missä Shinea oli aikamoinen luonnonlapsi ja pukeutui mielellään farkkuihin, huppareihin ja muutenkin mahdollisimman mukaviin vaatteisiin, Lita näkyi suosivan korkeita korkoja, lyhyitä helmoja ja avonaisia kaula-aukkoja, eikä ujostellut lainkaan kehonsa parhaiden puolien esittelyä.
”Lita.” Lita ojensi sädehtivästi hymyillen kätensä Karmille. ”Mukava tavata. Shinea on puhunut sinusta.”
”Karm.” Mies vastasi, vastaten myös naisen hymyyn. ”Toivottavasti hän ei ole puhunut ohi suunsa.”
”Mitäs luulet. Totta kai olen kertonut kaikki likaiset yksityiskohdat koko Wayn suvusta.” Shinea totesi pieni virne suunpielessään, kääntyen Litan puoleen. ”Viedään kamat ylös. Voin esitellä paikkoja sen jälkeen, jos haluat.”
Naiskaksikko lähti kohti yläkertaa ja Karm asteli takaisin olohuoneeseen, miettien itsekseen Litan näyttävän jostain syystä todella tutulta.
Shinea esitteli kartanon Litalle ja sen jälkeen he suuntasivat Shinean huoneeseen vaihtamaan kuulumisia pitkän kaavan mukaan. He olivat hankkineet illaksi kolme pullollista viiniä ja sopivaksi katsomansa määrän nopeasti naposteltavia herkkuja. Ensimmäisen viinipullollisen tuhoamisen jälkeen molemmat naiset olivat hyväntuulisia ja keskustelu polveili aiheesta toiseen varsin värikkäästi. Lita oli kertonut viimeisimpiä juoruja koululta, puhunut suhteestaan Meroniin ja visiitistään Tenweran veljesten vanhempien luona. Varsinkin Haromin ja Meronin äidille Lita oli ilmeisesti ollut jonkinmoinen järkytys, sillä nainen ei ujostellut tai arkaillut mitään ja tulevaisuudensuunnitelmia kysyttäessä Lita oli suoraan sanonut opiskelevansa psykologiaa ja täräyttänyt samalla tanssivansa strippiklubilla opiskelun ohessa sekä vetävänsä tankotanssitunteja. Meron oli ilmeisesti saanut jälkikäteen kuulla aran kysymyksen, että oliko Lita nyt todella sellainen tyttö jonka kanssa poika haluaisi loppuelämänsä viettää. Mies oli hyvin suoraan ilmoittanut, ettei hänen vanhemmillaan olisi mitään asiaa puuttua siihen, kenen kanssa hän seurusteli ja sänkynsä jakoi. Litaa ei ilmeisesti tippaakaan häirinnyt häneen kohdistettu kritiikki, lähinnä hän vaikutti tilanteen vuoksi hyvin huvittuneelta.
”Ainiin!” Shinea totesi yllättäen. ”Se isän pudottama pommi, josta sanoin puhuvani mieluummin kasvotusten! Minulla on toinenkin veli.”
”Oikeesti?” Lita kysyi yllättyneenä. ”Wau. Aikamoinen pommi tosiaan.”
”Sitä se kyllä oli. Phobos on tiennyt velipojasta jo jokusen vuoden ajan. Äiti oli kieltänyt kertomasta minulle.” Shinea sanoi.
”Mikä sen sällin nimi on?” Lita kysyi.
”Theon Metor.” Shinea vastasi.
Hän näki Litan ilmeestä, että nimi sanoi tälle erittäin paljon.
”Mitä?” Shinea kysyi vaativasti. ”Sinä tiedät jotain.”
”Tämä tulee luultavasti nyt aikamoisena yllätyksenä, mutta...” Lita aloitti empien.
”Anna tulla vain.” Shinea kehotti. ”Ei se voi pahentaa tätä tilannetta.”
”Theon on minun pikkuserkkuni, äidin puolelta.” Lita sanoi pahoittelevast hymyillen. ”Isäsi on käynyt kiksauttamassa äitini serkkua.”
”Niinpä tietysti...” Shinea sanoi syvään huokaisten. ”Jostain syystä en jaksa olla edes yllättynyt. Tiesitkö sinä tästä sukuyhteydestä aiemmin?”
”Vain sen verran, että Theonin isän aseman vuoksi häntä ei ole mainittu nimeltä kuin muutamille suvun jäsenille.” Lita vastasi. ”Ymmärrän tällä hetkellä helvetin hyvin, miksi asiasta ei ole juurikaan puhuttu.”
”Puhuinkohan minä nyt sitten ohi suuni kertoessani sinulle.” Shinea pohti.
”Osaan kyllä pitää pääni kiinni, ei minulla ole minkäänlaista aikomusta aiheuttaa omalle tai sinun suvullesi minkäänlaisia hankaluuksia.” Lita hymähti. ”Mutta tervetuloa sukuun, vaikkakin jokseenkin mielenkiintoisen mutkan kautta.”
”Kiitos. Hyötyykö tästä sukuyhteydestä jollain erityisellä tavalla?” Shinea kysyi virne suunpielessä. ”Saako kutsun sukukokoukseen? Sova-hihamerkin ommeltavaksi nahkarotsin hihaan? Ilmaisia juomia baarissa?”
”Sova-hihamerkit olisi aika näppärä ajatus.” Lita totesi mietteliäänä hymynkare huulillaan. ”Se tosin tarkoittaisi sitä, että niitä saisi teettää aivan helvetillisen määrän. Meidän suku on helkkarin iso.”
Kaksikon keskustelut ajatuivat jälleen muihin aiheisiin, viinipullot tyhjenivät hitaasti mutta varmasti ja kaksikko nassutti parempiin suihin yläkertaan kannetut ruokatarpeet.
Juttua riitti yön pimeille pikkutunneille asti, ennen kuin kaksikko kävi nukkumaan Shinean leveään sänkyyn.
Karmilla meinasi mennä aamukahvi väärään kurkkuun, kun Lita asteli aamulla keittiöön. Päällään naisella oli vain lyhyenlyhyt yöpaita sekä pienenpienet mustasta pitsistä tehdyt pikkupöksyt.
”Huomenta.” Lita toivotti hyväntuulisesti.
”Huomenta...” Karm mutisi vastaukseksi. Lita kurotti itselleen mukin keittiön kaapista, kaatoi itselleen teetä ja istui pöydän ääreen Karmia vastapäätä, alkaen mutkattomasti tekemään itselleen aamiaisvoileipää.
”Ei kai pidetty Shinean kanssa liikaa meteliä yöllä?” Nainen kysyi hymyillen.
”Ette, Shinean huoneesta kantautui vain satunnaista kikatusta.” Karm vastasi, yrittäen keskittyä omaan aamiaiseensa. Vaikka Lita olisi ikänsä puolesta voinut olla hänen lapsenlapsensa, tämän vähäpukeisuus sotki hänen ajatuksensa.
"Et tainnut eilen mainita sukunimeäsi?" Karm totesi hetken hiljaisuuden jälkeen. Lita virnisti teekuppinsa takana hyvin kujeileva ilme kasvoillaan.
"Sova." Hän vastasi lopulta ja näytti huvittuvan suuresti Karmin reaktiosta. Mies nimittäin meinasi vetää kahvinsa jälleen väärään kurkkuun ja punastui sen jälkeen.
"Olisi pitänyt arvata..." Hän mutisi lopulta puoliääneen, katsomatta Litaa kohti.
Naisen perhe, tai paremminkin suku, omisti suuren osan Hydruksen suurkaupunkien hienommista yöklubeista ja jonkinmoisen määrän muunkinlaisia juottoloita sekä muita yrityksiä ympäri planeettaa. Kuten monella muullakin YPP:n palkkalistoilla olevalla metsästäjällä, oli Karmillakin oma historiansa Sovan suvun omistuksessa olevien klubien asiakkaana. Puhumattakaan Theonista.
"Kyllä sinä tiedät, etteivät Sovat juorua kuin keskenään, joten voit olla huoleti." Lita virnisti. "En kerro Shinealle mitään nuoruutesi villeistä vuosista. Tiedän kyllä aika monta enemmän ja vähemmän herkullista juttua metsästäjien kosteista illanvietoista ja yksityistilaisuuksista. Sinunkin seikkailuissasi on ollut aika monta Sovaa osallisena ja mikäli olen oikein käsittänyt, on yhdellä jos toisella muullakin metsästäjällä ollut jonkinmoisia sutinoita Sovan suvun jäsenten kanssa."
Karm ei ollut uskonut, että niin kaukainen menneisyys tulisi koskaan puremaan häntä perseeseen tällä tavoin. Tieto oli valtaa ja Sovan suku käytti enemmän kuin mielellään tietoja hyödykseen. Litan kasvoilla oleva ilme kertoi, ettei tämä puhunut vain lämpimikseen, vaan nuori nainen tiesi hyvin yksityiskohtaisesti mistä monissa illanvietoissa oli ollut kyse.
"Mitä sinä haluat?" Karm kysyi lopulta.
"En yhtikäs mitään." Lita vastasi hyväntuulisesti ja rapsutti viereensä tullutta N'idaa leuan alta. "Shinea on ystäväni. En minä halua saattaa sinua tai perhettäsi minkäänlaisiin hankaluuksiin. Sitäpaitsi, Wayt ovat vähän niinkuin mutkan kautta sukua, lähinnä sinun vuoksesi. Jos et sattunut tietämään, niin toinen poikasi on pikkuserkkuni. Sinusta ei tosin sukukokouksissa ole sen asian tiimoilta puhuttu."
Karm ei ollut lainkaan varma siitä, että voisi luottaa Litan sanaan. Toisaalta, asioista enemmän tietävätkin Sovat olivat olleet jo vuosikausia hiljaa, joten tuskin Litakaan poikkeaisi ruodusta. Sukuna Sovat olivat edenneet hyvin toimeentulevaan asemaan, julkisten tietojen mukaan laillisin keinoin, mutta laaja levittäytyminen ympäri planeettaa ja sen suurkaupunkeja myös mahdollisti heille paljon lain pimeämmällä puolella. Karm oli varma, että julkisuuskuvan alla oli myös paljon piiloteltavaa, varsinkin kun Sovan suku oli myös ammattikuntien edustajien suhteen hyvin omavarainen. Heidän tarvitsi hyvin harvoin luottaa ulkopuolisiin ihmisiin. Suvusta löytyi likipitäen kaikkiin haastavampiin työtehtäviin joku tekijä, aina virkavallan edustajista lääkäreihin, autonkuljettajista lakimiehiin, sähkömiehistä muusikoihin ja lukuisiin muihin eri alojen edustajiin. Sovat olivat olleet voimissaan jo Hydruksen ensimmäisen vapaussodan aikana, jonka aikana heillä oli käynyt uskomaton tuuri selviytymisen suhteen.
"Älä näytä noin tuimalta, Karm." Lita havahdutti miehen ajatuksistaan hymy huulillaan. "Minä vain härnään sinua."
Eteisen suunnalta kuuluva askelten ääni sai Karmin pysymään hiljaa. Shinea tassutteli keittiöön ja vilkaisi ensin isäänsä ja sen jälkeenn hyvin vähäpukeista ystäväänsä.
"Viitsitkö laittaa jotain vaatetta päälle, ennen kuin isä saa sydärin." Shinea sanoi huvittuneena Litalle, joka vain virnisti vastaukseksi, nousi tuoliltaan ja suuntasi pienten pikkupöksyjen verhoamaa takapuoltaan keinutellen kohti kartanon yläkertaa. Karm katsoi hyvin tietoisesti jotakin muuta, kuin huoneesta ulos purjehtivaa puolialastonta naista.
"Aikamoinen tapaus..." Karm huokaisi lopulta. Shinea ei voinut väittää vastaan.
"Pyörittelee yhden jos toisenkin miehen pikkusormensa ympärille." Hän hymähti. "Phoboskin lankesi häneen."
"En ole lainkaan yllättynyt..." Karm mutisi puoliääneen.
”Lienee sukuvika.” Shinea kuittasi virnistäen. Karm katsoi tytärtään hetken ja tajusi Litan kertoneen tietonsa Theonista.
”Phobos ei ole ensimmäinen eikä ihan toinenkaan Way, joka on jollain tapaa Sovan sukuun sekaantunut.” Karm totesi hiljaa.
Shinea katsoi isäänsä pitkään, kuin yrittäen saada hänet kertomaan lisää tai avaamaan kommenttiaan, mutta Karm ei sanonut enää muuta.
Mies nousi pöydän äärestä ja suunnisti eteiseen, mennäkseen takaovesta ulos catronaiden kanssa, mutta Lita tuli häntä vastaan eteisessä hieman enemmän vaatteita päällään, pysäyttäen miehen keskelle eteisaulaa. Nainen tarttui Karmia olkapäästä ja varvisti sanomaan jotain suoraan tämän korvaan.
"Isotätini Jadeyna pyysi kertomaan terveisiä." Lita kuiskasi virnistäen, saaden Karmin jälleen karahtamaan punaiseksi. Nuori nainen lähti lipumaan takaisin keittiöön tietävä hymy kasvoillaan ja Karm kiiruhti ulos lemmikit perässään. Sovan suku puri häntä todella kovaa persuksille kaikkien näiden vuosien jälkeen.
Litan keskustelussa käyttämä sävy oli hyvin kiusaava, mutta se oli silti osoitus siitä, etteivät Sovat olleet unohtaneet mitään.
"Menen ensi kuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna Dryaan pariksi päiväksi." Shinea informoi isäänsä saman päivän iltana, heitettyään ystävänsä Wanyaan jotta tämä voisi palata julkisilla takaisin Dryaan. "Lita juhlii synttäreitään."
Karm nyökkäsi. Hänen teki mieli kieltää Shineaa menemästä, mutta mikä hän oli aikuista lastaan käskyttämään. Omat kokemukset Sovan suvun järjestämistä juhlista kolkuttelivat edelleen miehen takaraivossa, eikä hän uskonut hetkeäkään, että meno olisi lainkaan rauhoittunut vuosien saatossa. Ei auttanut kuin tyytyä tilanteeseen ja toivoa, että Shinea pitäisi järjen päässä ja housut jalassa juhliessaan.
"Mikä tuo ilme on?" Shinea kysyi huomattuaan Karmin synkistelevän.
"Mikä ilme?" Karm ihmetteli, vaikka tiesi kyllä harvinaisen hyvin mitä hänen tyttärensä tarkoitti.
"Näytät siltä, kuin haluaisit sanoa jotain." Shinea totesi.
"Ei sillä ole väliä." Karm huokaisi. "Pidä hauskaa. Ja järki päässä."
Shinea tuhahti huvittuneena.
"Entä jos molemmat ei onnistu?"
"Pidä sitten edes hauskaa." Karm huokaisi. "Ja muista, että kotiin saa aina tulla. Tapahtui mitä tahansa."
"No olipa pahaenteistä." Shinea nauroi. "Olen menossa juhlimaan kavereiden kanssa, en lähdössä taistelutantereelle."
”Kyllä minä sen tiedän...” Karm mutisi. ”Mutta ole silti varovainen.”
”Joojoo.” Shinea kuittasi virne suunpielessään ja lähti kohti yläkertaa.
”Shinea?” Karm keskeytti hänen matkantekonsa.
”No?”
”Haluaisitko käydä ensi viikolla Kasvitieteellisellä puutarhalla?” Karm kysyi.
Se oli ensimmäinen kerta, kun Karm halusi itse lähteä mihinkään loukkaantumisensa jälkeen.
”Toki.” Shinea vastasi hymyillen. ”Keskellä viikkoa siellä ei luultavasti ole hirmuista tungosta.”
”Viilataan ajankohtaa aamulla.” Karm totesi.
”Joo.” Shinea kuittasi. ”Öitä.”
Hän juoksi portaat ylös naputellen samalla viestintään.
”Oletko tulossa Litan synttäreille?”
Hän lähetti viestin ja jäi odottamaan vastausta. Tapahtumaan oli jokunen viikko aikaa, mutta parempihan se oli etukäteen varmistaa kyytiasiat. Shinean ei tarvinnut odottaa kauaa, kun viestiapplikaatio päästi kuplahtavan äänen saapuneen viestin merkiksi.
”Tarkoitus olisi. Mitä mielessä?”
Shinea virnisti vastaukselle ja mietti hetken, miten muotoilisi kysymyksensä.
”Matkaseura. Reitti Wanyasta Dryaan on aika tylsä, kun sen ajaa yksin.”
Viestin alkoi hetken kuluttua piipittää saapuvan puhelun merkiksi. Shinea otti puhelun suoraan vastaan videopuheluna.
”Hei.” Shinea vastasi muikea hymy huulillaan.
”Hei.” Harom tervehti. Mies istui ilmeisesti aluksessaan. ”Oletpa sinä hyväntuulinen.”
”Minulla on ollut helkkarin hyvä viikonloppu.” Shinea totesi hymy huulillaan.
”Hyvä kuulla.” Harom hymähti. ”Niistä Litan synttäreistä. Tulen luultavasti Karnassoksesta, joten voin noukkia sinut matkalla kyytiin. Meron lusii lomapäiviään Litan luona sillä samalla viikolla kun hän juhlii synttäreitään, joten saan itsekin taittaa matkan keskenäni. On edes puolet matkasta tasokasta matkaseuraa jos noukin sinut mukaan. Mutta palataan yksityiskohtiin paremmin lähempänä oikeaa ajankohtaa.”
”Kuulostaa hyvältä.” Shinea virnisti. ”Entä sinä? Mitä sinulle kuuluu?”
”Ei mitään erityistä. Pitkä työpäivä takana.” Harom vastasi olkiaan kohauttaen. ”Sain juuri alukseni parkkiin. Seuraavaksi täytyy suuntia kotiin nukkumaan.”
”Tahtoisin huomauttaa, että sinä soitit minulle.” Shinea hymähti. ”En minä estä sinua menemästä unille.”
”Tiedän.” Harom hymähti. ”Halusin vain nähdä sinut, ennen kuin suuntaan punkan pohjalle.”
Shinea tunsi punastuvansa.
”Näytät hyvältä.” Harom totesi hymyillen.
”Niin sinäkin.” Shinea hymähti.
”Tuolla hymyllä saisi kenet tahansa paremmalle tuulelle.” Harom totesi. ”Mutta minun täytyy oikeasti lähteä kotiin nukkumaan.
”Hyvää yötä sitten vain.” Shinea toivotti virnistäen.
”Hyvää yötä, Shinea.” Harom vastasi jalat alta pyyhkivä hymy huulillaan ja viestinyhteys katkesi. Shinea hymyili mykistyneelle viestimelleen ja hillitsi ilonkiljahduksensa.
Shinea istui aluksensa ohjainten takana, seuraten katseellaan liikennettä ja vilkaisten silloin tällöin pelkääjän paikalla istuvaa isäänsä. Muutaman kerran Karm oli yrittänyt ohjeistaa tytärtään ajamisessa, mutta Shinean kysyttyä melko kipakasti, että halusiko tämä kenties ajaa itse, oli mies sulkenut suunsa ja luottanut tyttärensä ajotaitoihin.
Vaikka Shinea ei mikään ihmistuntija ollutkaan, hän huomasi että isää jännitti. Ja hermostutti. Olihan tämä kodin ulkopuolella käynyt, niin lääkärissä kuin fysioterapeuttia tapaamassa, mutta matka oli aina vienyt joko kotoa suoraan sairaalalle tai fysioterapeutin vastaanotolle ja sitten heti takaisin kotiin.
Shinea parkkeerasi aluksensa puutarhan parkkialueelle ja astui ulos. Karm seurasi muutamaa sekuntia myöhemmin keräiltyään itseään ensin kasaan. Keskellä viikkoa parkkipaikka ei ollut kovinkaan täysi, eikä hän luultavasti olisi pystynyt pahimpaan ruuhka-aikaan paikalla olemaankaan. Karm tunsi itsensä hyvin epävarmaksi ja se ärsytti häntä suunnattomasti. Entä jos joku tunnistaisi hänet? Toisaalta, oliko sillä väliä, vaikka tunnistaisikin? Karm puisteli itsekseen päätään. Hän ei halunnut vastata kysymyksiin siitä, mitä hänelle oli tapahtunut.
Shinea hymyili isälleen rohkaisevasti, lukitsi aluksensa ovet ja lähti sitten astelemaan kohti paikan porttia, sovittaen askeleensa Karmin tahtiin. Karm tunsi olonsa turvattomaksi ja haavoittuvaksi kehonsa kärsimien vammojen vuoksi. Vaikka hän pystyi kävelemään, ei hän ollut kuin kalpea varjo siitä miehestä, joka oli joskus ollut. Phoboksen pisteliäät sanat siitä, ettei Karm pystyisi suojelemaan ketään, kytivät mielessä. Ikävät ajatukset haihtuivat kuitenkin kuin savuna ilmaan kun kaksikko astui puutarhan porteista sisään. Jo ensimmäisten puiden, pensaiden ja muiden kasvien luikerrellessa näköaistin kautta tajuntaan, sekä isä että tytär silminnähden rentoutuivat.
Luonto, kasvit ja eläimet olivat olleet aina koko Wayn perhettä yhdistävä tekijä, varsinkin silloin kun Phobos ja Shinea olivat olleet lapsia. Lukuisat telttaretket, moninaiset vaellustaipaleet ja muut luonnon helmassa vietetyt perhelomat tulvivat niin Shinean kuin Karminkin mieleen ja molempien kasvoille piirtyi haikea hymy.
Isä ja tytär lähtivät astelemaan merkittyjä polkuja pitkin, Karmin kunnon vuoksi melko hitaasti, mutta ei heillä onneksi ollut kiire mihinkään. Molemmat nauttivat Hydruksen eri osista tuotujen kasvien katselemisesta, tuoksuista ja puutarhassa lepattavista perhosista. Shinea hymyili nähdessään lempikasvinsa, hänen itsensä korkuisen pensaan jossa oli suorastaan hohtavansinisiä kellomaisia kukkia.
”Muistan, kuinka sinä pyysit tuollaista pensasta kotipihaankin.” Karm sanoi huvittuneena. Niin muisti Shineakin. Lapsena hän oli vinkunut omaa pensasta useampaan otteeseen, mutta kasvin vaatimat olosuhteet eivät sopineet yhteen kartanoa ympäröivän maaperän kanssa, eikä sille myöskään ollut sopivan varjoisaa paikkaa pihassa. Shinean oli ollut tyytyminen vierailuihin puutarhoilla.
”Olen siitä edelleen vähän katkera, etten saanut tuollaista. Eniten minua taisi pentuna potuttaa se, että Phoboksen lempipuita tönöttää heti takapihan metsässä ja minä sen saanut yhtä vaivaista pensasta takapihalle.” Nainen hymähti. ”Jokusen kerran taisin kiukuspäissäni sanoa, että koko perheen pitäisi muuttaa sellaiseen taloon, jonka pihalle pensaan voisi istuttaa.”
”Mainitsit myös useasti, että kunhan muutat omaan kotiisi, sinun pihassasi olisi ainakin sata pensasta.” Karm virnisti.
”Vielä ehtii. Tosin tiedämme molemmat, etten minä ole mikään viherpeukalo.” Shinea huokaisi. ”Luultavasti tilanne vain päättyisi siihen, että pihalla tönöttäisi osittain lakastuneita puskia ja kukkaloistosta ei olisi tietoakaan.”
”Vähän itseluottamusta.” Karm virnisti.
Isä ja tytär jatkoivat matkaansa, jutellen hyväntuulisesti keskennään.
Vähän matkan päässä näkyi pieni väkijoukko, joka oli pysähtynyt Hydruksen kansallispuun purppuratammen eteen. Puun lehvästö oli suurimmilta osin purppuranpunainen, sieltä täältä tumman violetiksi muuttunut ja runko puolestaan syvän harmaa. Maaperä tuoksui tässä puutarhojen osassa voimakkaasti turpeelta. Tuuli havisutti purppuratammmen lehtiä, viheltäen hiljaa oksien seassa.
Vähän matkan päässä Karmista ja Shineasta seisoi puutarhojen työntekijä, joka kasteli vesiletkulla paljon vettä vaativia kasveja. Vesi ropisi lehtien sekaan sekä lähellä olevan metallisen roska-astian kylkeen. Turpeen tuoksu ja veden ropina palauttivat Karmin mieleen epämiellyttäviä muistoja. Hän yritti torjua ne mielestään, huonolla menestyksellä.
Yllättäen mies pysähtyi paikoilleen, keho hyvin jännittyneenä. Hänellä oli kauhistunut ilme kasvoillaan hänen tuijottaessaan purppuratammen edessä olevaan väkijoukkoon. Shinea katsoi pelästyneenä isäänsä ja yritti omalla katseellaan löytää syytä tämän käytökselle. Karmin katse oli lukittunut johonkuhun väkijoukon henkilöistä, mutta Shinea ei saanut selvää, että keneen. Hengitys kiihtyi, kylmä hiki kihosi iholle ja mies alkoi vapista.
”Iskä...” Shinea sanoi hiljaa, tarttuen isäänsä mahdollisimman rauhallisesti käsivarresta. ”Ei mitään hätää.”
Karm ei vastannut, tuijotti vain edelleen väkijoukkoon, keho jännittyneenä, kuin aikoen juosta minä hetkenä tahansa pois tilanteesta. Hän mietti kuumeisesti miten helvetissä saisi Shinean mahdollisimman nopeasti pois paikalta.
Kaikki tuntomerkit täsmäsivät.
Hiusten väri.
Ruumiinrakenne.
Vaatteet...
Mutta eivät kasvot, se kävi selväksi kun Karmin tuijottama henkilö kääntyi ympäri. Ja tarkemmalla tarkastelulla ei ruumiinnrakennekaan osunut, ei myöskään vaatetus kuin yhden vaatekappaleen osalta, vaikka tilanne oli ensin näyttänyt pahemmalta. Karm päästi ilman keuhkoistaan raskaasti huokaisten. Hänen hälytystilaan jännittynyt kehonsa rentoutui hieman, mutta ahdistava hermostuneisuus jäi mieleen kytemään.
”Iskä.” Shinea toisti rauhallisesti.
”Luulin vain, että näin...” Karm vaikeni, haluamatta muodostaa mielessään pyöriviä sanoja.
Elaran murhaajan.
Ihmisen, joka oli murhannut hänen vaimonsa, tuhonnut hänen työ- ja toimintakykynsä, raastanut hajalle koko perheen ja saanut hänet eristäytymään muista ihmisistä.
Karm pyyhkäisi kädellään hikisiä kasvojaan.
”Haluatko lähteä kotiin?” Shinea kysyi hiljaa.
Tietenkin Karm halusi, mutta hän yritti pohtia asiaa järjellä. Ei hän voisi piilotella kotonaan ikuisesti.
”En.” Karm huokaisi pitkän hiljaisuuden jälkeen. ”Kierretään loppuun vain.”
Shinea nyökkäsi, lähtien astelemaan isänsä rinnalla. Kumpikaan ei silti osannut enää rentoutua kunnolla, vaikka puutarha saikin molemmat rauhoittumaan hieman. Tunnelma oli kuitenkin latistunut ja Karm tunsi kuinka painajaiset vyöryivät jälleen hänen mieleensä. Ei kulunut kauaakaan, kun Elaran ruhjoutunut ruumis piirtyi jälleen hänen verkkokalvoilleen, katsoipa hän minne tahansa.
Lopulta Shinea ja Karm pääsivät takaisin parkkipaikalle. He istuivat alukseen, mutta Shinea ei tehnyt elettäkään käynnistääkseen ajoneuvoaan. Hän huokaisi syvään ja katsoi isäänsä.
”Haluatko puhua siitä?” Shinea kysyi hiljaa. Karm puisti päätään.
”Mennään vain kotiin.” Hän sanoi lähes kuiskaten, tuijottaen ikkunasta ulos. Shinea nyökkäsi sanomatta enää sanaakaan ja lähti ajamaan kotia kohti. Tunnelma aluksen sisällä oli todella synkkä ja Shinea huomasi silmäkulmastaan, kuin hänen isänsä pyyhkäisi kyyneleet nopeasti kasvoiltaan.
Karmin kokema tuska satutti Shineaa syvemmin, kuin hän olisi ikinä uskonut.